tIng tOng

tIng tOng

Tuesday, July 03, 2012

i'm just being me??

assalamu'alaikum wbt



al kisah suatu hari ketika saya bertanya kepada seorang sahabat, "saya hanya menjadi diri saya,salah ke?"

dan sahabat saya menjawab " tidak salah selagi tidak melanggar apa yang seharusnya kita lakukan..bila kita melakukan yang salah, tetap salah.."

saya : maksudnya?

sahabat : bila perbuatan kita menurut kita , kita buat sebab tu adalah diri kita,,tetapi di mata agama dan yang seharusnya tu salah,tetap salah..walau ramai kawan yang mengatakan kita betul namun kalau apa yg kita buat tu salah,tetap saja salah..

saya : =(..patutlah banyak yang lari dari saya..



sahabat : seorang sahabat yang baik akan tetap berada dengan seorang sahabatnya walau di saat baik dan buruknya, bukan untuk membenarkan segala apa yang dilakukan, namun  untuk membetulkan sahabatnya bila ada yang salah,jika dia tidak mampu untuk membetulkan dengan kata2,dia akan berdoa semoga terbuka hati kita..namun seorang sahabat tidak akan menjauh dari sahabatnya hanya jika sahabatnya membuat sesuatu yang salah..

saya : saya memang bukan sahabat yang baik..

sahabat : orang yang baik takkan mengaku baik kan? ^_^
tidak ada manusia yang sempurna..hanya kita yang harus berusaha untuk melakukan yang terbaik,,jadilah seorang yang pemaaf..memaafkan bukan hanya kita buat utk org yang meminta maaf, kita juga lakukan untuk diri kita,,kita akan latih hati kita bersangka baik,kita tidak akan penat berprasangka buruk dan lain-lain lagi...jadilah seorang yang memiliki hati yang lembut..



saya : mungkin saya tak boleh rapat dengan seseorang eh?bila rapat,slalu je nanti ada je yang buat kitorang jauh..

sahabat : kita tak perlu rapat dengan semua orang..tapi cukup lah kita baik dengan sumer orang..tak sumer org yang kita baik,harus kita rapat..tapi jangan pernah menyalahtafsirkan yang kita tak boleh rapat dengan orang..sebarkan lah kasih sayang yang kita ada di jalan yang benar,semoga ia menjadi kenangan yang manis buat org2 yang pernah singgah di hati kita

saya : terima kasih..awaklah sahabat saya..=(




p/s : terima kasih sahabat..terima kasih kerana menyedarkan saya erti kehidupan dan persahabatan..terima kasih..maaf atas keterlanjuran kata..saya insan biasa yang tak lari dari melakukan kesilapan..=(

No comments:

Post a Comment