tIng tOng

tIng tOng

Monday, October 17, 2011

perpisahan

apabila bercakap mengenai perpisahan,wajar saje rasa sedih akan membelengu di hati.terbit rasa pilu di sanubari lantas  bermukim di wajah kita..namun apakah yg kita lakukan  apabila makin tiba detik perpisahan itu?meneruskan rasa sedih di hati sehingga ke hari perpisahan,ataupun kita menjadikan hari2 terakhir tu sebagai suatu hari yang special dari hari2 yang lain, agar setelah berpisah nanti,memori yang ada,akan senantiasa menimbulkan senyum di bibir,atau jika kita menangis,menangis kerana rindu yang menggamit setiap kenangan yg ada.

bercerita mengenai pengalaman perpisahan dalam hidup saya.sebenarnya banyak perpisahan yg telah berlaku.sama ada yg datang tiba2,sehingga saya dah tidak mungkin menemui mereka lagi,kerana berpisahnya kami selama2nya di dunia ini, seterusnya perpisahan yg tidak dirancang, dan akhirnya perpisahan yg dirancang. kalau bercerita ttg yg berpisah selama-lamanya,of course saya tidak bersedia,dan tidak dapat merancang sesuatu sebelum berpisah.dan setelah berlakunya perpisahan,timbul rasa kesal di hati kerana telah melakukan banyak kesilapan dan tidak sempat utk memohon kemaafan, dan juga masih banyak memori yg belum dicipta sehinggakan sy terlalu syg dengan kenangan yg tinggal.

bercakap mengenai perpisahan yg tidak dirancang pula adalah perpisahan itu sebenarnya saya tidak tahu bakal terjadi secepat itu. namun ketika itu mungkin diri masih belum matang dalam mengawal emosi dan keadaan, lantas perpisahan dijalani dengan riak wajah yg sedih dan hari2 sebelum melewati hari perpisahan adalah sangat tidak menyenangkan dan jika diingat hari ini,sepertinya sudah tidak mahu  ianya terjadi lagi.dan kesal sering bertandang kenapa sy tidak menciptakan kenangan yg baik sebelum perpisahan itu berlaku,walaupun ianya tidak diingini. namun itulah yg dikatakan proses bertatih dalam kehidupan berlaku.

bercerita mengenai perpisahan yg sudah diketahui pula,mungkin dulu saya masih belum berusaha untuk men ciptakan kenangan yg terbaik sebelum perpisahan, namun kini,wlpn perit menerima perpisahan , namun saya sudah berusaha untuk mencipta segala kenangan yg saya mampu ukir, sekurang-kurangnya mampu mengingatkan dia tentang diri saya,wlpn seketika di celah-celah kesibukan yang melanda dirinya.sekurang2nya kehadiran saya pernah memberi suatu kenangan yg baik dalam hidup mereka.

seketika merenung apa yang telah terjadi di dalam diri saya,saya dapat melihat proses pembelajaran yg saya hadapi dalam hidup saya. ketika pertama kali dihadapkan dengan sesuatu yang baru pertama kali terjadi,atau bukan yg sering berlaku dalam hidup saya,sungguh cepat diri ini melatah. namun seperti org2 kata,bila dah biasa kita lalui,kita akan tahu utk lebih bertindak dengan lebih matang..peace yoww..=p

so,apa2 pun yg terjadi,memang perpisahan yg berlaku tu perit dan semestinya ramai yg tidak mahu ua terjadi, namun jika perpisahan itu hanya seketika,kenapa tidak kita hiasi dengan kenangan yg indah..atau jika ia selama2nya,semoga saja kenangan yg ada mampu menghiasi kehidupan kita di masa depan dengan lebih baik..perpisahan tak terlalu perit jika pertemuan akan hadir di masa hadapan..dan perpisahan itu sebenarnya mengajar kita lebih menghargai insan2 y datang dalam hidup kita.bertemu dan berpisah kerana Allah akan membuat kita redha dan sedar bahawa ada yg lebih Mengasihi dan Menyayangi lebih dari insan2 yg datang dalam hidup kita...=)

utk mereka2 yg pernah hadir dalam hidup saya walaupun seketika,kalian tetap menghiasi ruang di hati saya..mengingati untuk tersenyum dan mengingati untuk menghargai.maaf andai kata kehadiran saya tidak menggembirakan kalian,atau cuma sekadar sementara cuma..saya akan cuba yg terbaik di hari2 mendatang..basya!

bebas karya,me ana basya..=)

No comments:

Post a Comment