tIng tOng

tIng tOng

Tuesday, October 25, 2011

kriteria-kriteria seorang kawan yang baik..^_^

assalamu'alaikum korang..=) hari ni me terpanggil untuk menulis tentang kriteria2 kawan yg baik.

"Wahai celaka aku!Sekiranya (dulu) aku tidak menjadikan si fulan itu teman akrabku, sungguh dia telah menyesatkan aku dari peringatan (al-Quran) ketika (al-Quran) itu telah datang kepadaku.dan syaitan memang pengkhianat manusia" (surah al-Furqan ayat 28-29)

dari ayat di atas ni,kita boleh lihat sendiri bagaimana Allah menekankan bahwa pengaruh dari seorang kawan kepada kawannya yang lain.apabila baik kawan kita,jadi insyaAllah pengaruh ke atas kita juga baik.dan begitulah sebaliknya.

antara kriteria yg me ingin share kat sini adalah 

1) kriteria penyabar

Imam Ali (as) berkata, "Bersahabatlah dengan orang yang penyabar, dengan begitu engkau bisa belajar meningkatkan kesabaranmu." 

Hadis ini menjelaskan pengaruh sahabat yang penyabar. Orang yang penyabar  ni akan mudah merendahkan hati dia ketika muncul masalah dalam persahabatan. Dia akan mudah memaafkan kesalahan sahabatnya dan ikatan persahabatan takkan rosak dengan mudah. tapi camne seseorang tu dikira orang yang penyabar ? 

Imam Sadiq (as) menjelaskan, "Orang yang marah kepadamu sampai tiga kali tapi tak pernah mengucapkan kata-kata buruk terhadapmu, maka ia layak engkau jadikan sahabat."

2) good friends will always be there for you

seorang kawan akan menjaga sahabatnya dalam kondisi yang sulit seperti saat jatuh sakit atau ketika sahabatnya down.

Luqman al-Hakim berkata, "Engkau tak akan pernah mengenal sahabatmu kecuali saat engkau memerlukannya." (Bihal al-Anwar Juz: 74 hal: 178)

3)pengkritik yang membina

kawan yang baik juga adalah yg mampu untuk memberikan kritikan yang membangun kepada seorang sahabat,bukan utk menjatuhkan sahabatnya,tetapi untuk memperbaiki kekurangan yg dimiliki sahabatnya.

dalam hadis yang lain, Nabi Saw bersabda, "Mukmin adalah cermin bagi mukmin yang lain." (Safinah al-Bihar juz: 1 hal: 40). 

Ibarat cermin, sahabat akan menunjukkan bukan sahaja kekurangan dan kelemahan sahabatnya untuk diperbaiki, malah kelebihan yang ada padanya. dan Orang yang bijak tentu akan senang jika mengetahui aib dan kekurangan dirinya untuk diperbaikinya. 
4) pemaaf dan mengakui kesalahan
kriteria yg lain adalah sahabat yg mengakui kesalahannya dan memaafkan kesalahan sahabatnya. Orang yang taknak mengakui kesalahan sebenarnya adalah org yang lari dari kenyataan. Salah satu hal yang membuat orang sukar mengakui kesalahan adalah org yg sombong dan takbur. Orang yang mcm ni taknak memandang dirinya bersalah dan meminta maaf kepada orang lain.
Imam Ali (as) berkata, "Salah satu sifat yang paling mulia adalah memaafkan kesalahan orang lain"

jadi,sampai sini je ciri2 yang me nak share kali ni..kalo ada salah dan silap,me mengalu2kan kritikan dan komen..semoga kita dapat muhasabah diri kejap,menilai diri kita,di mana kita sekarang..okeyh??chow chin chau..take care..=)


No comments:

Post a Comment